
Spis treści
Bohaterem filmu Braty online jest Filip, który ma siedemnaście lat i stoi u progu dorosłości, ale wciąż jest dzieckiem, które uwielbia jeździć na deskorolce. Zawsze żył w cieniu starszego brata, który pełnił dla niego rolę mentora, a teraz pomaga mu przejść przez trudny czas przejścia w dorosłość. Bracia kilka miesięcy wcześniej stracili matkę, co wstrząsnęło ich światem i zmieniło wszystko. Ojciec, który kiedyś był świetnym tatusiem i mężem, teraz popada w uzależnienie od narkotyków i zamyka się w swoim pokoju, aby uciec przed cierpieniem. Filip wierzy, że silne więzy rodzinne z czasem powrócą i życie będzie piękne jak dawniej, ale przemijający czas nie pozwala na cofnięcie się w czasie. Życie intensywnie pcha Filipa i jego rodzinę do przodu, wymagając od nich ciągłej adaptacji do nowej rzeczywistości.
Marcin Filipowicz, po serii filmów krótkometrażowych, w końcu zadebiutował pełnometrażowym filmem. Jego cały film Braty ekino miał swoją premierę na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” i został zaprezentowany na dwóch innych wydarzeniach: na festiwalu Nowe Horyzonty w sekcji Odkrycia oraz na Octopus Film Festival. Film online jest utrzymany w czarno-białej estetyce i wzbogacony o hip-hopowe rytmy, a opowiada historię dorastania. Z jednej strony, film poraża formą i dusznym klimatem oddających rzeczywistość, z drugiej jednak, niestety, pozostawia wiele do życzenia pod względem treści.
Film Braty cda reżyserowany przez Marcina Filipowicza skupia się na historii dwóch braci – nieśmiałego, refleksyjnego i introwertycznego Filipa (w tej roli Hubert Miłkowski) oraz pewnego siebie prowokatora, Bartka (Sebastian Dela). Ich życie ulega gwałtownej zmianie po utracie matki, która burzy ich dotychczasowy, beztroski świat i zmusza do dorastania. Ojciec chłopców (w tej roli Cezary Łukaszewicz), pogrążony w żałobie, znajduje ukojenie w używkach i nie jest w stanie zapewnić swoim synom wsparcia i opieki. Bartek, który działa zanim pomyśli, postanawia poradzić sobie z rzeczywistością na własną rękę i sięga po nielegalne metody.
W tym samym czasie, Filip wciąż wierzy, że nałóg ojca to tylko chwilowa przeszkoda i spędza czas na jeździe na deskorolce, grach wideo i poszukiwaniu swojego miejsca w świecie. Jednakże kolejne tragiczne wydarzenia zmuszają go do szybkiego dorastania i zmierzenia się z rzeczywistością, konfrontując go z wyidealizowanym obrazem Bartka i wymuszając samodzielność. Braty cały film ukazuje ich relacje, a także porusza tematy związane z dorastaniem, stratą bliskiej osoby oraz problemami, z którymi boryka się młode pokolenie.
Fabuła całego filmu Braty zalukaj nie oferuje praktycznie niczego nowego i składa się z kliszowych, nieoryginalnych elementów, które są stałymi punktami na mapie polskiego scenopisarstwa. Bieda, żałoba, młodzież szukająca swojego miejsca na świecie – to wszystko zostało już przedstawione wiele razy, co sprawia, że kolejne podejście wywołuje jedynie ziewnięcie. Niestety, film nie oferuje bardziej artystycznych, mniej oczywistych środków wyrazu, które ustawiałyby oklepaną historię w innym, wartym uwagi świetle. Mimo narkotycznego i przemocowego tła, film jest zbyt grzeczny i nijaki.
Duży problem stanowi nieproporcjonalny scenariusz, który rozwleka pierwsze dwa akty, pozbawiając je rytmu i wolt, a następnie kumuluje wszystkie siły w akcie trzecim, oraz dziwne rozmieszczenie wydarzeń w napisach końcowych, które mają być rodzajem odkupienia dla głównego bohatera. Choć ta część filmu Braty do obejrzenia w HD brzmi ciekawie i ma lżejszy ton, odbarwiający narrację z jej ciężaru, to niestety nie jest w stanie współgrać z resztą filmu i gubi swój fundament.
Zdaje się, że filmy o dorastaniu stanowią dość trudny teren, ponieważ tematyka ta była już wielokrotnie poruszana w historii kina. Dlatego, aby zatrzymać widza przy historii, nie wystarczą już tylko zabiegi formalne. Oglądaj Braty, bo choć mają bardzo obiecującą reżyserię, obsadę i olbrzymi ładunek wizualny, nie powinny ograniczać się jedynie do kolejnej opowieści o rodzinie, która nie radzi sobie z tragedią i dokonuje samobójstwa. Zamiast powtarzać schematy konfliktów, które dzielą rzeczywistość na czarną i białą, a także sztuczny dramatyzm, powinny znaleźć coś bardziej niuansowanego i nieoczywistego, co przyciągnie widza na dłużej niż osiemdziesiąt minut.
Sortowanie według najpopularniejszych