O czym opowiada cały film MMXX online? Oana Pfifer, młoda specjalistka od terapii, wyraźnie niepokoi się z nieujawnionych powodów. Trudno jej skoncentrować się na kwestionariuszu, który ma przedstawić swojemu pacjentowi. Mihai Dumitru, jej młodszy brat, skupiony na przygotowaniach do nadchodzącej rocznicy, nie zdaje sobie sprawy z niewłaściwości swoich oczekiwań. Został wciągnięty w sprawę o wiele bardziej skomplikowaną, niż jest w stanie pojąć. Zobacz gdzie obejrzeć MMXX cały film bez reklam.
Spis treści
Narcis Patranescu, inspektor specjalizujący się w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej, jest zaniepokojony niedawną śmiercią współpracownika. W trakcie pogrzebu przesłuchuje młodą kobietę, przez co odkrywa dręczącą, mroczną opowieść. Te cztery krótkie epizody ukazują podróż grupy zagubionych dusz, które znalazły się na rozdrożach losu. Znani z cenionego thrillera „M3GAN”, James Wan i Jason Blum, rozwijają kilka wspólnych przedsięwzięć.
Immersyjne kino często kojarzy się z olśniewającymi efektami i widowiskową scenerią, zapewniając widzowi lekką i eskapistyczną rozrywkę. Jednak MMXX w całości online po polsku w reżyserii Cristi Puiu oferuje zupełnie inną formę zaangażowania. Zanurza widza w codzienne życie postaci, nie podając prostych wskazówek ani klarownych interpretacji. Ten szósty film fabularny twórcy, który za sprawą „Śmierci pana Lazarescu” z 2005 roku uważany za prekursora rumuńskiej Nowej Fali, to głębokie i wymagające dzieło.
Mimo że może przyciągnąć głównie tych, którzy poszukują filmowych wyzwań, jest to dowód na odwagę Puiu, który tworzy według własnego, unikalnego klucza. Określenie tego klucza może być jednak wyzwaniem. Nie jest pewne, czy mamy do czynienia z czterema niezależnymi historiami czy jednym większym projektem, który składający się z powtarzających się postaci, łączy je wszystkie razem. Choć w materiałach prasowych Puiu podkreśla, że segmenty te tworzą „możliwy dziennik z roku 2020„, powstawały one w trakcie warsztatów aktorskich, gdzie uczestnicy dzielili się opowieściami, których byli naocznymi świadkami.
Każdy segment zaczyna się od grafiki pokazującej zasypane odpadkami nieużytki oraz tytułem rozdziału. W pierwszym z nich, zatytułowanym „Semper Libra” („Zawsze wolna”), słyszymy dźwięki muzyki Verdiego. I widzimy humorystyczny obraz kobiety uprawiającej jogę w nietypowej pozycji na fotelu. To Oana (Bianca Cuculici) – terapeutka, która wkrótce ma spotkanie z pacjentką, Ioaną (Otilia Panaite). Ioana przynosi kwiaty na spotkanie. Rozpoczynają rozmowę po tym, jak Oana kończy swoje zastanawianie się nad właściwościami długopisów marki Bic, których Ioana ma użyć do wypełnienia ankiety. Cały film MMXX do obejrzenia z napisami lub lektorem tylko u nas!
W trakcie ich rozmowy, która zostaje na chwilę przerwana przez wtargnięcie brata Oany, Mihaia (Laurențiu Bondarenco), pewność siebie Ioany wydaje się niezniszczalna, co prowadzi do refleksji, dlaczego w ogóle postanowiła poddać się terapii. Następny segment zatytułowany „Baba Au Rhum” prezentuje scenę w zagraconej kuchni Oany i Mihaia. Mihaia wydaje się wyraźnie zestresowany brakiem potrzebnych narzędzi kuchennych do przygotowania deseru z tytułu. Podczas gdy Oana prowadzi rozmowę telefoniczną z mężczyzną o imieniu Bobo.
Jej mąż, Septimiu (Florin Tibre), przebywa w innym pomieszczeniu, pozornie niezainteresowany ich problemami. Dowiadujemy się, że żona Bobo, Sabina, niedawno urodziła dziecko. Niemniej jednak, z powodów bezpieczeństwa, niemowlę zostało oddzielone od matki, co skłania ich do poszukiwania prawnika. Wszystkie te narracje osadzono w tle kryzysu pandemii w 2020 roku, co sugeruje ogólny tytuł filmu.
W „Norma Jeane Mortenson”, Septimiu, pracownik szpitalny, powraca, by z niewielkim zainteresowaniem wysłuchać rozwlekłej historii kolegi, który miał romans z dziewczyną gangstera, przypominającą Marilyn Monroe. Następnie mamy do czynienia z nieco skomplikowanym segmentem zatytułowanym „Ósmy lipca”. Choć wydaje się nie być powiązany z poprzednimi częściami, jest w nim krótka scena z pacjentką Oany.
Tytuł, niezrozumiale prezentowany w języku rosyjskim, dodaje zagadkowości. W tym fragmencie mężczyzna, inspektor policji, udaje się na wiejski pogrzeb. Wdowa po zmarłym, Consuelo, która pracuje jako prostytutka, dzieli się z nim poruszającym opowiadaniem o handlu organami i wykorzystywaniu dzieci. Właśnie w tej sekcji filmu MMXX cda osiąga swój dramatyczny zenit, częściowo dzięki porywającemu występowi Adelaidy Perjoiu.
Obejmujący 160 minut obraz to charakterystyczny dla Puiu sposób przedstawienia długiego czasu trwania (jego pierwsze dzieło, Stuff and Dough z 2010 roku, jest jednym z nielicznych, które przekroczyły 150 minut). MMXX cały film cechują przede wszystkim długie sekwencje. Styl zmienia się między poszczególnymi odcinkami. Na przykład pierwsza część to jedno, ciągłe ujęcie trwające pół godziny. Podczas gdy druga, trwająca całą godzinę, ukazuje się w stylu naśladującym czas rzeczywisty, z nieustanną kamerą i mnóstwem zmian kadru.
Mimo że wizualnie film MMXX ekino skupia się na prostocie – w trzech pierwszych odcinkach widzimy głównie ludzi w pomieszczeniach – dostarczane informacje (nazwiska, miejsca i inne szczegóły) są niezwykle skomplikowane. Dźwięki otoczenia, takie jak dzwoniące telefony, tło muzyczne czy odgłosy telewizora, wzmacniają uczucie przytłoczenia. Możliwe, że MMXX lektor pl nie jest najbardziej skomplikowanym dziełem Puiu. Tym tytułem mógłby się poszczycić jego kostiumowy dramat Malmkrog z 2020 roku, będący intelektualnym zanurzeniem w XIX-wieczną rosyjską myśl polityczną.
Natomiast MMXX zalukaj – aż do jego końcowej części, która zdaje się wskazywać moralną przepaść. Koncentruje się na zdarzeniach i historiach, które nierzadko mogą wydać się mało znaczące. Bez wątpienia jest to refleksja nad ludzką naturą. Jednak sposób przedstawienia tych wszystkich kwestii przez Puiu czyni film MMXX dość wymagającym. Po zakończeniu seansu trudno zrozumieć, przez co się przeszło oraz dlaczego Puiu zdecydował się poprowadzić widza tą konkretną ścieżką.
Sortowanie według najpopularniejszych