
Cały film Pod Mocnym Aniołem online już w sieci! Jerzy to utalentowany pisarz, ale niestety zmaga się z nałogiem alkoholowym. Jego historia rozpoczyna się w momencie, gdy zaczyna wierzyć, że może pokonać ten nałóg. Wtedy również spotyka młodą dziewczynę, w którą się zakochuje, co daje mu poczucie, że warto żyć i ma dla kogo to robić. Niestety, jego determinacja nie jest wystarczająco silna i szybko ulega pokusie, wracając do picia. Pewnego dnia, zrozpaczony, idzie prosto do baru „Pod Mocnym Aniołem”, gdzie znów zaczyna pić. Sprawdź gdzie obejrzeć Pod Mocnym Aniołem cały film bez reklam.
Spis treści
Na szczęście, jego los w filmie Pod Mocnym Aniołem cda zaczyna się odmieniać, kiedy trafia na odwyk. Tam spotyka doktora Granadę, empatyczny personel i różnorodnych pacjentów, którzy tworzą niezwykle barwną galerię postaci. W ramach terapii, uczestnicy dzielą się opowieściami z czasów, gdy alkohol dominował w ich życiu. Te historie bywają zarówno zabawne, jak i poruszające. W grupie znajdują się między innymi reżyser, ksiądz, farmaceutka, policjant, kierowca TIR-a, robotnik, fryzjerka i inni. Każdy z nich walczył z demonami swojego uzależnienia.
Smarzowski podjął prawdziwie tytaniczne wyzwanie adaptując powieść Jerzego Pilcha, ale stanął na wysokości zadania. Świadomy, że nie można po prostu przenieść książki na ekran, przystąpił do jej analizy zdanie po zdaniu. Połączył niektóre postaci i wątki oraz przekształcił wewnętrzne monologi głównego bohatera, Jurusia, który brawurowo został zagrany przez Roberta Więckiewicza, w poruszającą filmową opowieść. Chociaż czytelnicy rozpoznają poszczególne sceny i usłyszą fragmenty dialogów z powieści, Smarzowski nadał im swój własny charakter.
Jednakże, niepojętym sposobem, udało mu się zachować ducha powieści, jej nerwowy i chaotyczny rytm, zachowując piękno mocnej, charakterystycznej frazy Pilcha. Rezultatem jest zaiste „Mocny Anioł” w wersji filmowej, jednocześnie oddalony, ale także bliski literackiemu oryginałowi. Film Pod Mocnym Aniołem ekino, który początkowo wydaje się być paradokumentalnym zapisem kolejnych sukcesów pisarza, stopniowo przeradza się w bełkotliwy ciąg pijackich wygłupów, nieustannych powrotów na odwyk i powrotów pod „Mocnego Anioła”.
Alkoholowe urojenia kontrapunktowane są coraz rzadszymi momentami trzeźwości. I już trudno rozróżnić, co jest prawdą, a co wytworem chorej wyobraźni, co wydarzyło się wcześniej, a co później, kto istnieje naprawdę, a kto jest jedynie zmyśleniem. Widzowie stają się uczestnikami tego onirycznego spektaklu, wciągnięci w opętańczy, chocholi taniec z Jerzym, trzymającym flaszkę wódki niczym królewskie berło, upadłym monarchą wszystkich pijaków, panującym wśród pustych butelek, rozdeptanych puszek i zaschniętych kałuż.
Julia Kijowska, w znakomitej interpretacji, wciela się w postać, która dla Jerzego stanowi nadzieję na ocalenie, jednak Smarzowski pozostawia swojemu bohaterowi jeszcze mniej nadziei niż Pilch. Pod Mocnym Aniołem cały film jest moim zdaniem swoistą klamrą łączącą dotychczasowy etap twórczości Smarzowskiego, być może najtrudniejszym filmem w jego karierze. Po pokazie słyszałem narzekania, że twórca „Domu złego” powtarza się, stale opowiada tę samą historię. Można to zrozumieć, gdyż rzeczywiście powtarza się, ale z gorzką ironią ukazuje zbiorowe portrety Polaków, przedstawiając polską tożsamość.
Charakteryzuje ich buta, zawiść i trudno tłumiona wściekłość na świat, na innych i na samych siebie. Główny zarzut dotyczy powtarzalności Smarzowskiego. Figury stylistyczne i motywy fabularne, które wcześniej mocno wpływały na widza, przekazując bogaty ładunek znaczeniowy, teraz straciły na sile i stały się jedynie manierą. Choć teoretycznie można by się bronić stwierdzeniem, że autorzy często realizują podobne projekty, trudno czasami wyznaczyć granicę między stylistyczną konsekwencją a zgubnym nawykiem.
Faktycznie, podczas oglądania „Pod Mocnym Aniołem„, trudno nie zauważyć, że wiele elementów wydaje się nam znajome z innych filmów. Można śmiało powiedzieć, że dzieło Smarzowskiego stanowi pełnoprawną adaptację prozy Jerzego Pilcha, a reżyser tworzy swój autorski język, który stanowi radykalny odpowiednik słów i obrazów z książek. Zaburzenia ciągłości narracji, takie jak montaż podobny do sceny przesłuchania w „Róży”, czy obecność przemysłowych kamer, wcześniej znanych z „Drogówki”, oraz ukochane przez reżysera ujęcie z kranu, przypominające to z „Domu złego”, wszystko to jest obecne w filmie Pod Mocnym Aniołem zalukaj.
Jednak istnieje pewien delikatny punkt: to znowu działa. Być może nie perfekcyjnie jak wcześniej, może w trybie narracyjnej maszynerii jest trochę więcej zakłóceń, ale nie zmienia to faktu, że dobrze znane chwyty Smarzowskiego ujawniają w historii pisarza-alkoholika (Robert Więckiewicz) jej niezręczne sedno: fizjologiczną rzeczywistość choroby. Smarzowski balansuje na granicy realizmu i surrealizmu, wypełniając większość filmu delirycznymi sekwencjami, które nie pozwalają nam do końca zrozumieć, czy są rzeczywiste, czy też wytworem zatrutego umysłu bohatera.
Przyglądając się stopniowemu upadkowi człowieka w szpony nałogu, zagłębiamy się w głąb jego umysłu, gdzie kreuje oniryczne wizje, które utrudniają odróżnienie jawy od snu, rzeczywistości od zwidów, teraźniejszości od przeszłości. Narracja użyta w filmie Pod Mocnym Aniołem można nazwać „deliryczną„, jako że naśladuje stan alkoholowego odurzenia. Zmienne tempo montażu i pozorny chaos sekwencji, składających się z niepasujących do siebie ujęć, sugerują strumień świadomości, gubienie wątków, figle płatane przez pamięć i szereg innych problemów pijanego umysłu.
Nic więc dziwnego, że w filmie Pod Mocnym Aniołem w całości online łączą się różne porządki ontologiczne, a ekran atakowany jest przez męczące, wulgarnie obrazy, które towarzyszą postępującemu „zgnojeniu” głównego bohatera, uzupełnione chropowatym brzmieniem yassowych utworów na ścieżce dźwiękowej. To właśnie jest sposób działania kina Smarzowskiego, jego charakterystyczna retoryka i poetyka, z tego właśnie wynika jego fenomen.
Może właśnie dlatego, że twórczość tego reżysera od dawna wywiera trwały wpływ na rodzimą kinematografię oraz w świadomości widzów, skompletowanie obsady „Pod Mocnym Aniołem” przyniosło znakomite efekty. Do pracy nad filmem Pod Mocnym Aniołem do obejrzenia online zaangażowano imponującą plejadę polskich aktorów, w tym wielu utalentowanych aktorów charakterystycznych. W postać Jerzego wciela się Robert Więckiewicz, który świetnie odgrywa tę rolę.
Na planie towarzyszą mu m.in. Andrzej Grabowski, Jacek Braciak, Adam Woronowicz, Iwona Bielska, oraz grupa, która już może być nazywana „drużyną Smarzola”, a w składzie Kinga Preis, Marian Dziędziel, Eryk Lubos, Arkadiusz Jakubik, Lech Dyblik. Nawet Bartłomiej Topa występuje w epizodycznej, ledwie zauważalnej roli. Na liście płac znajdziemy jeszcze wiele, wiele innych znanych nazwisk.
Sortowanie według najpopularniejszych